Tariefadvies kinderopvang
2026
Sinds 2024 biedt KDV Online (voorheen Nettobijdrage) gericht advies aan kinderopvangorganisaties over hun prijsbeleid. Afgelopen najaar hebben we met succes 35 organisaties ondersteund bij uiteenlopende vraagstukken.
Waarom heb ik prijsadvies nodig?
Kinderopvangorganisaties moeten winst maken
Een kinderopvangorganisatie is een bedrijf en deze (ook stichtingen) heeft voldoende winst nodig om op de lange termijn voort te kunnen bestaan. Lees waarom winst onmisbaar is.
Te weinig winst
Uit onderzoek van Stichting Waarborgfonds blijkt dat kinderopvangorganisaties onvoldoende rendement behalen. Het gemiddeld rendement was in 2023 slechts 2%. Dit is het rendement van eenmanszaken/vof’s, BV’s en stichtingen te samen. Grote en kleine bedrijven. Bijna één derde van alle kinderopvangorganisaties had een negatief rendement in 2023, kortom maakt verlies. Omwille van de maatschappelijke noodzaak van kinderopvang moet dit stoppen.
Aangezien kostenbesparingen beperkt zijn (overhead) is de meest logische keuze om de prijzen te verhogen om de rentabilitieit te verhogen. Maar hoe dan en met hoeveel en hoe moet je dit onderbouwen?
Uitzonderlijke kostenstijging
De jaren 2020 tot 2025 zijn bijzondere jaren geweest, gekenmerkt door uitzonderlijk hoge kostenstijgingen. Een verkeerde inschatting in de toename van kosten in de afgelopen jaren, of het simpelweg blijven volgen van het KOT-uurtarief, werkt structureel door in de financiële gezondheid van vandaag.
KDV Online kijkt naar de historie van de tarief ontwikkeling en zet deze af tegen de werkelijke kostenontwikkeling (in algemene zin en bedrijfsspecifiek) van de afgelopen jaren. In het bijzonder kijken we naar de toename van de twee grootste kostenposten; personeel en huisvesting. Wanneer ging het mis en hoe kunnen we dit herstellen is de vraag die we oplossen.
Ongezonde tariefstructuur
Een kinderopvangorganisatie draait op uren – dat is misschien niet het meest sympathieke uitgangspunt, maar wél een zakelijke realiteit. Iedere klant vertegenwoordigt een bepaald omzetbedrag per jaar. Als die omzet niet in verhouding staat tot de kosten, is dat vaak het gevolg van een te laag uurtarief en/of een te beperkte afname van totaal aantal uren per jaar.
Door strategisch te sturen op pakketaanbod en duidelijke prijsverschillen tussen pakketten, kun je ouders stimuleren om te kiezen voor een pakket met meer opvanguren. Meer uren betekent meer omzet. Deze aanpak leidt in de praktijk tot een aanzienlijke omzetgroei – van +10% tot soms wel +50% – en draagt direct bij aan een gezondere winstgevendheid van je organisatie.
Probleemstellingen
Probleemstellingen
- Ik behaal onvoldoende bedrijfsrendement (minder dan 10%)
- Mijn kosten stijgen harder dan mijn omzet
- Ik heb onvoldoende budget om extra te investeren
- Ik moet mijn prijsstijging onderbouwen naar de oudercommissie en naar ouders toe
- De verdeling in afname van aantal weken pakketten is ongunstig voor mijn bedrijf
- Te veel klanten (meer dan 10%) nemen flexibele opvang af
- Mijn tarieven zitten onder het KOT tarief
- Ik durf niet mijn prijzen harder te laten stijgen dan het KOT tarief
- Het prijsverschil tussen de verschillende weekpakketten is te klein
- Ik heb te veel keuze in aantal weekpakketten
- De relatie met mijn oudercommissie is moeizaam
Middels de aangeleverde jaarcijfers berekenen we de gewenste winst (in samenspraak met de ondernemer) en de daarbij behorende tarieven. De tarieven voeren we in de managementmodule zodat we direct de gevolgen zien in betaalbaarheid voor alle ouders.
KDV Online gaat uit van een gemiddelde winst van 10%
Neem contact op via 035 – 2203 006 of via een Videocall van 30 minuten om te bespreken hoe we jou het beste kunnen bijstaan.
Officieel adviesrapport vanuit KDV Online
Vreemde ogen dwingen
Aan de hand van de probleemstelling stelt KDV Online een onderbouwd adviesrapport op. Dit is een extern rapport welke overhandigd kan worden aan de oudercommissie. De oudercommissie moet hierbij op inhoudelijke gronden bepalen of de inhoud gegrond is. Het rapport biedt context over de kinderopvang in zijn algemeen, de rol van de oudercommissie, bedrijfsspecifieke gegevens en de daadwerkelijke onderbouwing van de noodzaak tot de voorgelegde prijsstructuur.
Om tot een goede onderbouwing te komen hebben we inzicht nodig in de financiële resultaten van de afgelopen jaren.
Met behulp van de management module krijgt de oudercommissie inzicht in de daadwerkelijke toename van de netto kosten in 2026 van alle ouder t.o.v. de jaren 2025 en 2024. Eventueel kunnen ouders voorgelicht worden via rekentool op de website over de werkelijke netto kosten in 2026. Ze kunnen de kosten van (verschillende) pakketten uitrekenen en deze kosten vergelijken met het jaar 2025.
De uitdagingen van 2026
In 2026 worden de maximale uurtarieven voor kinderopvang toch geïndexeerd. Dit betekent grofweg dat ouders door Toeslagen worden gecompenseerd in de toenemende kosten van de kinderopvang. Dit is positief, maar niet het eindresultaat. Zo betekent 1% extra verhoging van de tarieven maar liefst € 10.000 structureel meer omzet bij een omzet van € 1.000.000 per jaar. Ook kunnen ouders door een divers prijzenpakket financieel gestimuleerd worden om hun huidige pakket over te zetten naar een meer weken pakket. Iedere wijziging levert jouw bedrijf 30% meer omzet op.
Dit vraagt om een proactieve en doordachte benadering van jouw prijsbeleid.
Professioneel onderbouwd rapport
Intake
Je ontvangt van ons een vragenformulier die je kan invullen via onze beveiligde website. Hierdoor hebben wij het totale overzicht van de prestaties van jouw bedrijf, de lokale markt waarbinnen jij actief bent en kerngegevens van jouw klanten.
Overleggen per Videobellen
We overleggen met elkaar via Videobellen. De afspraken kan je zelf inplannen via onze website. Normaliter hebben we drie gesprekken (intake / voorstel / eindgesprek) van elk 1 uur.
Op maat gemaakte prijsstrategieën
Onze prijsstrategieën houden rekening houden met de specifieke behoeften van jouw organisatie en de verwachte veranderingen in de markt. Denk bijvoorbeeld aan aantal pakketten, vormen van pakketten, tarief van pakketten, openingsuren. We houden rekening met de financiële prestaties van jouw bedrijf en de belangen van bestaande ouders en nieuwe klanten. Samen met jou ontwikkelen we een prijsstrategie voor 2025 en 2026 gebaseerd op cijfers.
– ontwikkeling van KOT tarief periode 2020 – 2026
– werkelijke kostenontwikkeling periode 2020 – 2026
Rapport vanuit extern adviseur KDV Online
Het project is afgerond na ontvangst van het rapport “Prijsbeleid 2026” te samen met onderbouwende downloads van de management module. Dit Prijsbeleid kan bij voorkeur persoonlijk worden gepresenteerd aan de oudercommissie waarna deze na afloop van de vergadering kan worden toegezonden naar de leden van de oudercommissie. Het rapport is geschreven vanuit jouw visie en prijsbeleid onderbouwd met algemene (markt) gegevens, twee specifieke marktonderzoeken, lokale marktgegevens en de resultaten vanuit de management module.
Inhoud rapport:
– Expertise van KDV Online in tariefstellingen
– Inleiding
– Belangen van drie doelgroepen
– Geschiedenis tarieven 2020 – 2025
– Concurrentie
– Advies tariefstructuur 2026 (zoals wij zijn overeengekomen)
– Advies tariefhoogte 2026 (zoals wij zijn overeengekomen)
– Gevolgen voor ouders met downloads management module
– Communicatie & begeleiding naar ouders betreffende tarieven 2026
Tarieven
Op basis van onze ervaring kost een gedegen prijsadvies ca. 4 uur voor een kleine organisatie. Middelgrote en grote organisaties nemen vaak meer tijd in beslag. Uiteindelijk is het aantal adviesuren afhankelijk van de complexiteit van de probleemstelling en van jouw wensen.
Wij bieden ons advies tegen scherpe tarieven en eenmalige kosten aan op basis van aantal ingekochte uren. Weet dat jouw prijsstrategie van grote invloed is op jouw totale omzet. Wijziging van pakketten en/of tarieven kunnen grote financiële gevolgen hebben voor jouw organisatie en het draagvlak onder jouw klanten.
Neem vandaag nog contact met ons op om te bespreken hoe wij jouw kinderopvangorganisatie kunnen ondersteunen bij het optimaliseren van je prijsbeleid voor de komende jaren.
Neem direct contact op
Vul onderstaand formulier in en we nemen snel en vrijblijvend contact met je op.
[fluentform id=”21″]

Jeroen Pernot
Jeroen Pernot is sinds 2013 actief in de kinderopvangsector en beschikt over uitgebreide kennis van deze markt, met een netwerk van ongeveer 200 klanten. Hij heeft twee representatieve marktonderzoeken uitgevoerd naar de bruto prijzen voor de jaren 2023 en 2024, wat hem een helicopterview heeft gegeven. Hierdoor kan hij je professioneel ondersteunen bij zowel je prijsbeleid als in de communicatie naar oudercommissies en ouders toe. Daarnaast is hij de eigenaar van de KDV Online rekentool en door zijn ervaring en klantcontacten is hij goed op de hoogte van alle bestaande prijsstrategieën. Jeroen is te bereiken op 035 – 2203 006.